
Pozor na podvodné e-shopy: Kdy máte nárok na vrácení zboží?
6. duben 2013E-shopy se pokoušejí vyhýbat některým povinnostem. Navíc zákazníka upozorní, že jednají dle platných zákonů. Na co se připravit a jak se bránit? Přehled nejčastějších prohřešků (ne)seriózních eshopů.
ReklamaVrácení zboží do 14 dnů
Pokud nakoupíte zboží na internetu, po telefonu nebo v katalogu, máte vždy právo na čtrnáctidenní lhůtu vrácení zboží a to bez udání důvodů. Odkázat se můžete na § 53 odst. 7 občanského zákoníku. 14-ti denní lhůta se počítá ode dne, kdy zákazník zboží převzal. Započítávají se kalendářní dny. Ovšem pokud by poslední den vyšel na sobotu, neděli nebo státní svátek, lhůta se prodlužuje na následující pracovní den. Navíc v případě, kdy nedostanete všechny informace k produktu (většinou se jedná o písemné nebo jinak předané informace), lhůta k vrácení zboží se prodlužuje až na 3 měsíce.
Pokud chcete zboží vrátit v rámci 14 denní lhůty, nemusíte udávat důvod. Zboží musí být nepoškozené, se vším příslušenstvím a to včetně krabice. V opačném případě vám nemusí eshop vrátit plnou částku. Poštovné hradí zákazník.
Prodejci vrácené zboží nepřijímají
Pokud nakoupíte zboží na internetu (v katalogu nebo po telefonu) a necháte si ho zaslat, v případě seriózního eshopu vám nic nehrozí. Ovšem pokud zvolíte osobní odběr, eshopy se brání. Obchod již považují za klasickou koupi a objednávku na internetu označují pouze za rezervaci.
Důležitým faktem pro zákazníka je skutečnost, že nezáleží, jakým způsobem je uskutečněno předání, ale kdy byla uzavřena kupní smlouva. Pokud na internetu, jedná se vždy o nákup na internetu. V opačném případě byste museli být upozorněni na pouhou rezervaci a prodejce by vám měl před koupí zboží předvést jako v kamenné prodejně.
Podnikatelé a vrácení zboží
Vrácení zboží do 14 dnů se nevztahuje na podnikatele. I přesto je mnoha eshopy nabízeno. Ovšem podnikatelé na to nemají ze zákona nárok.
Autor: Jiří Vencl
Autor se aktivně věnuje tradingu, zajímá se podnikání na internetu, investice a obchodování na burze. Vede magazín TradePortal.cz, jehož cílem je přiblížení tohoto druhy výdělku široké veřejnosti. Kontaktovat jej můžete skrze Google+
[Nahoru ↑]